PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 14 lutego 2017 r. (poz. 356)
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI
podstawa_programowa
Rzeczy potrzebne przedszkolakowi na cały rok szkolny
grupa 2,5-5 – latków
-
wygodne kapcie zapinane na rzepy lub na gumkę
-
komplet ubranek na przebranie (spodenki, bluzka, majteczki, rajstopki, skarpetki itp.)
-
szczoteczka do zębów i pasta
-
ręczniczek do wycierania rąk
-
A4 blok techniczny biały i z kolorowymi kartkami
-
A3 blok techniczny biały i z kolorowymi kartkami
-
wyposażony piórnik – w miarę możliwości ( kredki ołówkowe trójkątne lub grube Bambino , temperówka, ołówek, gumka, nożyczki)
-
flamastry
-
klej w sztyfcie gruby 3 sztuki
-
farby plakatowe
-
plastelina
-
fartuszek do prac plastycznych i kulinarnych
WSZYSTKIE RZECZY PROSIMY PODPISAĆ
Izabela Konieczna
WYNIKI REKRUTACJI DO PRZEDSZKOLA
ZAJĘCIA OTWARTE W PRZEDSZKOLU
Bardzo ważnym aspektem w prawidłowym funkcjonowaniu przedszkola jest właściwa współpraca pomiędzy rodzicami, a placówką. Jedną z tych form są zajęcia otwarte, które kryją w sobie wiele wartości:
– umożliwiają Rodzicom poznanie sposobów pracy nauczycieli z dziećmi, relacji pomiędzy nauczycielami, a dziećmi oraz dokonanie obserwacji zachowania dziecka na tle grupy;
– pozwalają również na śledzenie postępów własnego dziecka w zakresie osiąganych kompetencji fizycznych, umysłowych, społecznych itp;
– są bardzo dobrym materiałem do dyskusji z rodzicem na temat sfer działalności dziecka, nad którymi należy popracować;
– dają nauczycielowi możliwość ukazania toku metodycznego opracowywania trudnych dla dzieci i rodziców zagadnień metodycznych;
– zajęcia interaktywne, w których czynny udział biorą rodzice integrują zespół.
ZAPRASZAMY!!!
W związku ze zmianami w prawie oświatowym proszę zainteresowanych rodziców o zapoznanie się z materiałami ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Obowiązek szkolny dla dzieci 7–letnich i prawo do edukacji szkolnej dla 6-latków
Zgodnie z ustawą, od roku szkolnego 2016/2017 obowiązkiem szkolnym będą objęte dzieci od 7 roku życia. Dziecko 6-letnie będzie miało prawo do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej o ile korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole. Jeśli dziecko 6–letnie nie uczęszczało do przedszkola, rodzice również będą mogli zapisać je do pierwszej klasy. W takim przypadku niezbędna jednak będzie opinia z poradni psychologiczno – pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.
Ponowne zapisanie dziecka do klasy I lub II
Rodzice, których dzieci poszły do szkoły jako sześciolatki i natrafiły na problemy adaptacyjne i trudności w szkole, wnosili o wprowadzenie rozwiązań, które złagodziłyby proces wcześniejszego objęcia ich dzieci obowiązkiem szkolnym. Dlatego wprowadzono w ustawie przepisy przejściowe odnoszące się do roku szkolnego 2015/2016 oraz 2016/2017.
– Dzieci urodzone w 2009 r., które są już w szkole w roku szkolnym 2015/2016, będą mogły na wniosek rodziców – kontynuować naukę w pierwszej klasie szkoły podstawowej w roku szkolnym 2016/2017. Rodzic musi złożyć stosowny wniosek do dyrektora szkoły do 31 marca 2016 r. Dziecko nie będzie podlegało klasyfikacji rocznej, a tym samym promowaniu do klasy drugiej; jeżeli rodzice zdecydują, że ich dziecko będzie kontynuować naukę w klasie pierwszej w szkole, do której uczęszcza, wobec tego dziecka nie będzie przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne.
– Dzieci urodzone w I połowie 2008 r., które w roku szkolnym 2015/2016 chodzą do klasy II szkoły podstawowej, na wniosek rodziców, złożony do 31 marca 2016 r., będą mogły – w roku szkolnym 2016/2017 kontynuować naukę w klasie II.
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Dzieciom, które mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego będzie można odroczyć obowiązek szkolny, jednak nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. W tym przypadku dziecko będzie kontynuowało przygotowanie przedszkolne.
Wychowanie przedszkolne
Od 1 września 2016 r. obowiązkiem przedszkolnym będą objęte dzieci 6-letnie. Natomiast wszystkie dzieci 4- i 5-letnie mają mieć zapewnione miejsce realizacji wychowania przedszkolnego, a od 1 września 2017 r., także dzieci 3-letnie.
Rady dla rodziców w pierwszych dniach września
• Nie przeciągaj pożegnania w szatni. Pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź.
• Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wiele wymusić. Największe nasilenie płaczu jest zawsze w dniu drugim i trzecim. Pierwszego dnia większość dzieci nie płacze – zwycięża ciekawość przedszkola.
• Nie obiecuj: Jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz (to forma przekupywania). Gdy przyjdziesz po dziecko, możesz dać mu mały prezencik. Możesz wtedy powiedzieć: Witaj, myślałam/-em o tobie. Popatrz, mam coś dla ciebie.
• Kontroluj to, co mówisz. Zamiast: Już możemy wracać do domu, powiedz: Teraz możemy iść do domu. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
• Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co się wydarzyło w przedszkolu. To powoduje niepotrzebny stres.
• Jeśli dziecko przy pożegnaniu z mamą płacze, może warto, aby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata.
Pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze UŚMIECHEM!
Kiedy do logopedy?
• 3-latek nie buduje zdań, częściej pokazuje niż próbuje powiedzieć,
• 4-latek formułuje jedynie zdania proste, równoważniki zdań, wypowiada zaledwie proste słowa, „spraszcza” wypowiedzi, nie wypowiada głosek k, g, l
• 5-latek nie wypowiada r, sz, ż, cz, dż
• w każdym wieku, gdy mamy wątpliwości, czy dziecko słyszy,
•podczas zabawy otwiera buzię i wysuwa język,
• nawykowo oddycha buzią,
• znacznie odstaje w rozwoju mowy od rówieśników, izoluje się, niechętnie bawi się z dziećmi, jest odrzucane przez grupę z powodu gorzej rozwijającej się mowy,
• podczas mówienia wsuwa język między przednie zęby lub wargi,
• gdy chcemy się upewnić, że rozwój komunikacji językowej przebiega w sposób prawidłowy.
Bez aktywnego udziału rodziców w pracy nad pokonaniem wady wymowy dziecka,
wysiłki logopedy mogą okazać się bezowocne.